Motion om bättre kontroll av fyrverkerier på offentlig plats - Sverigedemokraterna Malmö

Motion om bättre kontroll av fyrverkerier på offentlig plats

Motion om bättre kontroll av fyrverkerier på offentlig plats

Det kaotiska nyårsfirandet på Möllevångstorget chockade många Malmöbor. Det framkom via olika medier att den typen av beteende där personer skjuter fyrverkeri mot människor, hus och bilar har blivit “en tradition” på Möllevångstorget. Bland annat är det polisens representanter som säger detta.

Från andra källor har vi Sverigedemokrater fått kännedom om att detta även inträffar på andra håll i Malmö. Att detta äger rum är egentligen inte så märkligt. Förra året så kom det 160.000 människor till Sverige från länder som ligger långt borta från Sverige, både geografiskt men framför allt kulturellt. Dessutom har Sverige länge haft en liberal invandringspolitik. Många av de människor som har kommit till Sverige vet inte hur man använder sig av fyrverkerier när man firar nyår i Sverige. Detta är ett av de många problem, relaterat till invandringen som samhället får hantera.

Vi Sverigedemokrater anser att det är oacceptabelt att offentliga platser i Malmö blir direkt livsfarliga under nyårsnatten. Detta på grund av att det mångkulturella Malmö utvecklar nya “traditioner”. Vår vision är att alla malmöbor ska kunna röra sig fritt i Malmö på nyårsnatten, utan att bli beskjutna av några pyrotekniska varor.

Sverigedemokraterna Malmö har varit i kontakt med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och fått information om att en kommun har möjlighet att utfärda lokala ordningsföreskrifter med stöd av ordningslagen. Sådana föreskrifter kan gälla när och var i kommunen fyrverkerier får ej användas.

Redan nu står det i Malmö stads lokala ordningsstadga att “tillstånd av polismyndighet krävs för att använda pyrotekniska varor – fyrverkerier – på offentlig plats med undantag för användande på nyårsafton från klockan 18.00 till därpå följande dag klockan 02.00.”

Det är också “förbjudet att använda pyrotekniska varor på kyrkogårdar, begravningsplatser, inom sjukhusområde för Universitetssjukhuset SUS samt på offentlig plats inomhus.”

Vi Sverigedemokrater menar att med tanke på vilka “traditioner” som har utvecklats i Malmö och de risker som uppstår för malmöborna i och med dessa “traditioner” så ska det krävas tillstånd av polismyndighet för att använda pyrotekniska varor på offentlig plats, även på nyårsafton. Det ska därmed inte finnas några undantag överhuvudtaget.

En utveckling där samhället accepterar att man skjuter fyrverkeriraketer mot andra är farlig, och därför måste samhället agera och verka för att invånarnas trygghet säkerställs. Fyrverkerier kommer fortfarande skjutas på nyårsafton men dessa fyrverkerier kommer användas av aktörer som har ett ansvar i och med att de har fått ett tillstånd av polisen.

Med hänvisning till ovanstående föreslår Sverigedemokraterna att kommunfullmäktige beslutar:

Att: Ge kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med stadskontoret och polismyndigheten genomföra en utredning med syftet att förstärka den lokala ordningsstadgan. Detta för att möjligöra ett förbud mot pyrotekniska varor som används på offentlig plats utan polistillstånd.

Att: Ge kommunstyrelsen i uppdrag att i samförstånd med berörda kommunala instanser och polismyndighet genomföra utredningens slutsatser och rekommendationer.

Att: Ge kommunstyrelsen i uppdrag att säkerställa att Malmö stad utifrån sitt lagliga utrymme tillsätter resurser så att den kommunala ordningsstadgan respekteras.

_______________________
Magnus Olsson (SD)