PM: SD säger nej till World Pride samt ny parkeringsnorm | Sverigedemokraterna Malmö

PM: SD säger nej till World Pride samt ny parkeringsnorm

2018-08-15
För mer information kontakta: Magnus Olsson (SD) 070-913 07 99

PM: SD säger nej till World Pride samt ny parkeringsnorm

Sverigedemokraterna valde på dagens kommunstyrelsesammanträde att reservera sig emot beslutet om att World Pride ska anordnas i Malmö. Projektet som beräknas kosta stadens skattebetalare hela 39,8 miljoner kronor, varav 26,1 miljoner i nuläget är ofinansierade, menar vi hade gjort bättre nytta i andra verksamheter.

Samtidigt vill vi understryka att vi inte är emot att festivalen arrangeras, men menar att den måste kunna bära sina egna kostnader för att vara ekonomiskt försvarbar. Hade projektet varit självfinansierat så skulle vi inte heller reserverat oss emot förslaget.

Sverigedemokraterna valde också att reservera sig emot förslaget till ny parkeringsnorm för staden. Sedan första remissrunda och i alla nämnder har Sverigedemokraterna reserverat sig emot beslutet. Förslaget rör upp enorma känslor för många av stadens bilister som redan idag är pressade av den styrande minoritetens bilfientliga politik.

Vi tror på en bra balans mellan de olika trafikslagen och kommer därför aldrig ställa upp på en politik som innebär avsmalnade gator, fler bussfiler, dieselförbud, högre p-avgifter eller färre p-platser. Från Sverigedemokraternas del är det ett vallöfte att avskaffa detta förslag om det skulle vinna gehör.

Magnus Olsson kommenterar:

–  Vi menar att Pride festivalen har utvecklats till en extrem och antidemokratisk organisation som bland annat diskriminerar Sverigedemokrater. Att ge bidrag till organisation och festivaler som bryter mot Malmös stads värdegrunder är inget som vi stödjer.

– Om SD får inflytande efter valet kommer vi att riva upp S och MP:s förslag till ny parkeringspolicy och -norm. Detta av fler olika anledningar men framför allt för att vi inte delar S och MP:s politik och förslag inom trafikpolitiken i Malmö, säger Magnus Olsson, kommunalråd för SD Malmö.