SD förkastar straffavgift mot fristående förskolor - Sverigedemokraterna Malmö

SD förkastar straffavgift mot fristående förskolor

05

På kommunstyrelsens sammanträde idag yrkade Sverigedemokraterna att Socialdemokraternas och Liberalernas förslag om att lägga en straffavgift på 25 000 kr på fristående förskolor, ska återremitteras.

Socialdemokraternas och Liberalernas förslag går ut på att den som ansöker om godkännande att starta fristående förskola och godkännande av en ny huvudman för en befintlig förskola ska betala 25 000 kronor i avgift. Den huvudman som vägrar betala en sådan avgift kommer inte få sin ansökan prövad överhuvudtaget.

Sverigedemokraterna menar att den föreslagna straffavgiften kommer ha konsekvenser för människors beslut att etablera fristående förskolor och vilka aktörer som i framtiden etablerar fristående förskolor i Malmö. På grund av detta yrkade Sverigedemokraterna att ärendet skulle återremitteras för vidare utredning av förslagets konsekvenser.

Sverigedemokraternas kommunalråd Magnus Olsson kommenterar:

Jag är mycket förvånad att Liberalerna inte står upp för sina tidigare löften och politik. Att Socialdemokraterna vill försvåra för fristående aktörer är inget nytt men att Liberalerna köper detta fullt ut, är under all kritik.

För mer information kontakta:
Magnus Olsson
Mejl: magnus.olsson@sd.se