Vänsterpartiet avvecklar demensteamen - Sverigedemokraterna Malmö

Vänsterpartiet avvecklar demensteamen

Ilvars Hansson

Vänsterpartiet valde idag att stödja Socialdemokraternas och Liberalernas förslag om att avveckla demensteamen. Sverigedemokraterna biföll Moderaternas nämndsinitiativ om att demensteamen skulle bibehållas och att ytterligare två demensteam skulle startas upp för att täcka hela Malmö.

Vänsterpartiets kovändning i sista sekund kommer efter att Socialdemokraterna och Liberalerna lade fram ett förslag där de möter Vänsterpartiet på många punkter, men inte när det gäller att bibehålla demensteamen. Dessutom hänvisade nämndens ordförande Anders Rubin (S) till att fackförbunden hade godkänt nedläggningen av demensteamen.

Sverigedemokraternas gruppledare i Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden Ilvars Hansson kommenterar:

Vänsterpartiet fungerar åter dörrmatta åt Socialdemokraterna genom att låta sig skrämmas av eventuella kommande fackliga invändningar. Jag kan endast beklaga att Vänsterpartiet inte hört klagoropen från anhöriga och personal. Jag kan inte förstå hur ett parti kan lova så mycket i medierna och sedan svika Malmös demenssjuka och deras anhöriga i sista sekund. Det är sådant beteende som väcker politikerförakt.

För mer information kontakta:
Ilvars Hansson
Mejl: ilvars.hansson@sd.se