Vår politik - Sverigedemokraterna Malmö

Vår politik i Malmö

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

Kommunstyrelsen 19 augusti: Nej till World Pride och Kina-samarbete

På dagens kommunstyrelsesammanträde röstade Sverigedemokraterna nej till den 30 miljoners-budget som S och L-styret i Malmö föreslog för World Pride. Sverigedemokraternas nämndinitiativ om att avbryta Malmö stads formella samarbeten med kinesiska städer hörsammades inte av de andra partierna.

World Pride-budgeten fastställs av kommunfullmäktige den 3 september. Magnus Olsson (SD), oppositionsråd för SD i Malmö, kommenterar Sverigedemokraternas ställningstagande:

Samtidigt som det pågår en debatt om att välfärden saknar resurser så vill Malmö stads styre finansiera en fest som kostar 30 miljoner kr. Kommunen har vissa lagstadgade uppgifter och så länge dessa områden är underfinansierade och hotade av besparingar kan inte någon skattefinansierad HBTQ-fest finnas på agendan. Vi politiker förvaltar Malmöbornas skattemedel och vi sverigedemokrater anser inte att dessa skattemedel ska finansiera World Pride.

När det gäller Sverigedemokraternas förslag om att avbryta Malmö stads formella samarbeten med kinesiska städer beslutade kommunstyrelsen att avslå förslaget. Magnus Olsson (SD), som lämnade in nämndinitiativet, kommenterar:

När kinesiska företag som Huawei misstänks för spionage är det naivt att lita på att lokala styren i Kina är opartiska och neutrala. Alla som har formellt inflytande i Kina är tvungna att vara lojala mot den kinesiska kommunistregimen. Det är viktigt att Malmö stad distanserar sig från alla aktörer som springer det kinesiska kommunistpartiets ärenden.

Inga skattemedel till Muslimska brödraskapet

Sverigedemokraterna har lämnat in en motion till Malmös stads kommunfullmäktige där partiet föreslår att kommunen ska upphöra att bevilja skattemedel till organisationer som har någon form av association med Muslimska brödraskapet.

Motionären Nima Gholam Ali Pour (SD) refererar i motionen till MSB:s rapporter som pekar ut bland annat studieförbundet Ibn Rushd som en organisation som är associerad med Muslimska brödraskapet. MSB:s rapporter om Muslimska brödraskapet har även framfört att organisationer som är associerade till Muslimska brödraskapet kan ha en ”förberedande radikaliseringseffekt på vissa individer genom att påverka dem med idéer som gör att de går vidare till mer radikala sammanhang”.

Nima Gholam Ali Pour (SD), ledamot i kommunfullmäktige, kommenterar:

Min uppfattning är att Malmö stad inte kan betala ut skattemedel till organisationer som enligt statliga myndigheter har samverkan med Muslimska brödraskapet. Bortsett från att det inte är en ändamålsenlig användning av skattemedel så är Muslimska brödraskapet en islamistisk rörelse som aktivt motverkar demokratiska och västerländska värderingar. Det är inte kommunens uppgift att främja bildandet av ett kalifat.

upphör_med_att_betala_ut_skattemedel_till_organisationer_som_har_kopplingar_till_muslimska_brödraskapet

Mer info

Förslumning löser inte Malmös dyra hemlöshet

Idag lämnade SD´s oppositionsråd Magnus Olsson in en artikel i Kvällsposten. Ämnet som berörs är bostadspolitiken i Malmö. Klicka här för att läsa artikeln.

Avgiftsbelägg tolktjänster

Magnus Olsson (SD) har lämnat in en motion till Malmö stads kommunfullmäktige där han föreslår att avgifter för tolktjänster ska införas, för personer som vistats i Sverige mer än två år. Enligt förslaget ska undantag ges för den som är synskadad, hörselskadad eller talskadad.

Motionären menar att den som bosätter sig i Sverige och erbjuds SFI ska ha lärt sig det svenska språket efter att hans/hennes etableringsperiod är avslutad. Om man inte har tagit det ansvaret och inte lärt sig språket ska man inte heller förvänta sig att skattebetalarna ska finansiera ens behov av tolk.

Enligt motionären skapar avgifter för tolktjänster ett ekonomiskt incitament för nyanlända invandrare att integrera sig i samhället och skulle därmed gynna integrationen.

Magnus Olsson (SD), oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Malmö, kommenterar:

Att skattebetalarna ska finansiera tolk för en invandrare som varit i Sverige mer än två år och haft tillgång till skattefinansierad SFI-utbildning är orimligt. Om någon har lämnat sitt hemland och rest ända till Sverige ska vi förvänta oss att den personen lär sig svenska inom två år.

motion om att avgiftsbelägga tolktjänster Olsson

• Rityta 1

Flygbladsutdelning

Idag var det åter dags för flygbladsutdelning i Videdal! Våra tappra kampanjarbetare kämpade mot regnet och segrade! Kampen för ett bättre Sverige fortsätter.

Viktigt meddelande till Tygelsjöbor

Vi har idag fått mejl från oroliga föräldrar som har fått uppfattningen att paviljongerna vid Tygelsjöskolan kommer flyttas eller rivas till hösten på grund av ett beslut som SD, M, C och MP tagit i kommunstyrelsen.

Detta stämmer inte.

Sverigedemokraterna har i kommunstyrelsen ställt sig bakom följande förslag:

”Återremiss till servicenämnden att i dialog med grundskolenämnden återkomma med förslag på en permanent lösning i Tygelsjö och en avvecklingsplan för paviljongerna.”

Detta innebär att frågan kommer att återkomma till kommunstyrelsen och då kommer vi åter igen få en möjlighet att ta ställning i frågan.

Vi kommer att följa utvecklingen, och beakta olika synpunkter och stödja det förslag som blir till barnens bästa.

Tanken bakom återremissen är inte att störa människors livspussel, utan att på sikt se till att paviljongerna avvecklas och en permanent skolbyggnad etableras.

Det innebär att paviljongerna kommer stanna där de är men ska så småningom avvecklas och ersättas av en permanent skola.

• Stefan Plath

Pausa parkeringsavgiften för MC och moped klass I

Sverigedemokraterna har lämnat in ett nämndinitiativ till tekniska nämnden med förslaget om att tillsvidare pausa parkeringsavgiften för MC och moped klass I i Malmö till dess att förvaltningen anser att åtgärden inte längre tjänar sitt syfte i tiderna av covid-19.

Anledningen är att personer ska ha större möjlighet att välja bort kollektivtrafiken för att försöka undvika att bli smittobärare. Idag parkerar förare av motorcykel och moped klass ett på kommunala parkeringsplatser enligt regelverket för vanliga bilister.

Om parkeringsavgiften avskräcker föraren från att ta sitt fordon och istället ta kollektivtrafiken, och personen blir smittad kan det få ödesdigra konsekvenser.

Stefan Plath (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i tekniska nämnden, kommenterar:

MC och mopeder har blivit en transport för många personer som vill undvika covid-19 eller personer som vill hjälpa dem som isolerat sig. Från kommunens håll har vi en möjlighet att uppmuntra människor att använda sig av dessa fordon och undvika smittan, istället för att trängas i bussar där smittan lätt kan sprida sig.

TN MC parkering initiativ

Skydda riskgrupper bland skolpersonal

Sverigedemokraterna har lämnat in ett nämndinitiativ till grundskolenämnden om att grundskoleförvaltningen ska bevilja alla medarbetare som tillhör riskgrupperna ledighet med bibehållen lön, fram tills deras arbetsplatser är fria från covid-19.

Initiativtagaren, Nima Gholam Ali Pour (SD), skriver i nämndinitiativet att det är livsfarligt att tillhöra en riskgrupp och arbeta i en av Malmös skolor. Det går inte att hålla någon på ett armlängds avstånd i ett klassrum eller i de små personalrum som finns i skolorna.

Sverigedemokraternas gruppledare i grundskolenämnden, Nima Gholam Ali Pour (SD), kommenterar:

Så länge förutsättningarna är sådana i skolorna att riskgruppers hälsa är i fara, på grund av covid-19, så kan inte riskgrupper befinna sig i skolorna. Utan de måste vara lediga utan att drabbas ekonomiskt av detta. Skolpersonal ska inte behöva riskera sina liv bara för att de gör sitt jobb.

nämndinitativ_angående_beskydd_av_riskgrupper_bland_skolpersonal

Mer info

Fler måste lära sig det svenska språket

Sverigedemokraterna har lämnat in ett nämndinitiativ till grundskolenämnden om att grundskoleförvaltningen ska påbörja ett utvecklingsarbete för att höja måluppfyllelsen i ämnet svenska som andraspråk.

Enligt grundskoleförvaltningens senaste kvalitetsrapport blir ca 34% av de elever som läser ämnet underkända och 30% uppnår (E).

Initiativtagarna Nima Gholam Ali Pour, Ulf Blomström, Nichodemus Nilsson och Oliver Limachi skriver i nämndsinitiativet att svenska språket är centralt för elever som läser svenska som andraspråk och i synnerhet för elever som har svårigheter med språket. Svenska är nyckeln till samhället, utvecklandet av en svensk identitet och avgörande för anpassningen till det svenska samhället.

Nima Gholam Ali Pour (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i grundskolenämnden, kommenterar:

Vi har elever med svenska som andraspråk som inte riktigt lyckas lära sig det svenska språket i skolan och sedan så undrar man varför integrationen misslyckats. Om inte dessa barn lyckas lära sig det svenska språket så kommer de aldrig kunna bli en del av Sverige. En framgångsrik integrationspolitik börjar redan i skolan.

Nämndinitiativ_angående_svenska_som_andraspråk