Vår politik - Sverigedemokraterna Malmö

Vår politik i Malmö

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Kommunstyrelsesammanträde

Den 8 maj var det åter dags för kommunstyrelsesammanträde och som vanligt var våra representanter aktiva med både särskilda yttranden och reservationer i olika ärenden. Nedan finner Ni länkar till samtliga inlämnade SY och reservationer.

kommunstyrelsen_2019_05_08 _syUppdrag att aktualisera översiktsplan för Malmö

kommunstyrelsen_2019_05_08_res Nämndsinitiativ angående återvandande IS-terrorister

kommunstyrelsen_2019_05_08_res Planprogram för Stadionområdet

kommunstyrelsen_2019_05_08_sy Remiss från Finansdepartementet Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting

kommunstyrelsen_2019_05_08_sy_Årsredovisning_2018_Räddningstjänsten_Syd

• cc8b597e-8829-4a16-9d10-dddc8fd534e8

SD Malmö säger nej till skattemedel för Malmö Pride

Idag behandlades en ansökan från Malmö Pride i kommunstyrelsen. Ansökan gällde stöd på 2,15 miljoner kr för genomförande av Malmö Pride festivalen 2019 samt förberedande arbete inför World Pride 2021. Kommunstyrelsen beviljade Malmö Pride 1,8 miljoner kr. Sverigedemokraterna reserverade sig.

Magnus Olsson (SD), kommunalråd för Sverigedemokraterna i Malmö kommenterar:

Pride har mer och mer blivit en politiserad organisation som ofta favoriserar vissa partier och vänder sig mot andra. Vi ser ingen anledning till att bevilja skattemedel till organisationer som ägnar sig åt att smutskasta bland annat vårt parti.

• Nima Gholam Ali Pour

Kyrkofullmäktige säger nej till en handlingsplan för att renovera Bunkeflo kyrka

På tisdagen behandlade Malmö pastorats kyrkofullmäktige Sverigedemokraternas motion om att upprätta en handlingsplan för att finansiera renoveringen av Bunkeflo kyrka. Sverigedemokraternas sju ledamöter i kyrkofullmäktige var de enda som biföll motionen efter en lång debatt.

Vid kyrkofullmäktiges sammanträde fanns 44 röstberättigade från nomineringsgrupperna Socialdemokraterna, POSK, Sverigedemokraterna, Vänstern i Svenska kyrkan, Borgerlig Allians och Frimodig kyrka. Sverigedemokraternas sju ledamöter biföll motionen, 36 ledamöter röstade avslag och en ledamot avstod från att rösta. Sverigedemokraterna lämnade in en skriftlig reservation.

Nima Gholam Ali Pour, gruppledare för Sverigedemokraterna i kyrkofullmäktige, kommenterar:

Det var en märklig debatt. Vi fick höra allt från att renovering av kyrkor är nostalgisk till att ordföranden för kyrkorådet förnekade att Bunkeflo kyrka är en skyddad kyrka enligt Kulturmiljölagen. Det är tragiskt att det finns högt uppsatta makthavare i Malmö pastorat som  känner varken till Kulturmiljölagen eller det ansvar som Svenska kyrkan har för kyrkobyggnaderna. Vi kommer självklart fortsätta kämpa för att stoppa rivningen av Bunkeflo kyrka och vi hoppas att vi kan förhala den till kyrkovalet 2021 så vi kan få ett mandat från församlingsborna att rädda Bunkeflo kyrka.

kyrkofullmäktige_2019_05_07_res_svar_på_inkommen_motion_handlingsplan_för_att_finansiera_renoveringen_av_Bunkeflo_kyrka

• cc8b597e-8829-4a16-9d10-dddc8fd534e8

Kommunstyrelsen vägrar stödja deklaration mot IS

Sverigedemokraternas förslag om att Malmö stads kommunstyrelse tydligt deklarerar att inga återvändande IS-terrorister är välkomna till Malmö, behandlades på dagens kommunstyrelse. Kommunstyrelsen vägrade anta en sådan deklaration.

Kommunstyrelsen avslog även Sverigedemokraternas förslag om att tillskriva och uppmana regeringen att skyndsamt vidta dem åtgärder som krävs för att kunna omöjliggöra för IS-terrorister att återvända till Sverige.

Sverigedemokraterna menade i sitt nämndsinitiativ att en deklaration om att återvändande IS-terrorister inte är välkomna till Malmö visar tydligt att Malmö stad och dess förtroendevalda är på offrens sida och deras anhöriga. En sådan deklaration signalerar också att återvändande IS-terrorister helt enkelt inte är välkomna till Malmö.

Genom en sådan deklaration skulle Malmö stad stå upp för mänskliga rättigheter och mot extremismen. De andra partierna i kommunstyrelsen var inte beredda att stödja en sådan deklaration.

Magnus Olsson (SD), kommunalråd för Sverigedemokraterna i Malmö kommenterar:

Malmö stad brukar som regel ta avstånd från organisationer och aktörer, som uttrycker unkna värderingar och brukar våld. Därför kom det som en överraskning, för oss Sverigedemokrater att kommunstyrelsen vägrar stödja en deklaration, där Malmö stad helt enkelt tydligt förklarar att återvändande IS-terrorister inte är välkomna till Malmö. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Menar de andra partierna att dessa mördare är välkomna? Detta är ett svek mot alla dem offer som blivit drabbade av IS-terrorn.

Nämndsinitiativ angående återvändande IS-terrorister

• Ilvars Hansson

Motion om att färgmarkera otillåtna parkeringsområden

Ilvars Hansson (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en motion där han föreslår att tekniska nämnden får i uppdrag att utreda möjligheterna att komplettera gatuparkeringar med tydliga färgmarkeringar.

Ilvars Hansson (SD) skriver i sin motion att Sverigedemokraterna vill att de bilister som använder Malmö stads parkeringar ska kunna göra detta så säkert som möjligt och utan att tveksamheter uppstår om var man får stå parkerad.

Målsättningen är att skapa ett säkert system av markeringar som minimerar risken för felaktiga parkeringar och istället skapar plats. I sin motion skriver Ilvars Hansson (SD) att han hämtar inspiration från staden Littlehampton på Englands sydkust.

Ilvars Hansson (SD) kommenterar:

Att ha behov av att äga en bil i dagens samhälle är förenat med stora fasta och rörliga kostnader. Bilen har blivit en mjölkko för politiker både på riks- och lokalplanet då dessa försöker få sin budget att balansera. Denna jakt på pengar upplevs som en straffbeskattning av de flesta bilister. De bilister som sköter sig, och det är nog de flesta, bestraffas ytterligare genom de finurliga kontrollavgifterna som utfärdas när någon råkar stå över tiden eller stå någon halvmeter för nära ett gathörn.

Klicka här för att komma till:Motion om att färgmarkera otillåtna parkeringsområden

• Nima Gholam Ali Pour

SD vill motverka skolk i Malmö

Nima Gholam Ali Pour (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en motion där han efterfrågar att Malmö stad mer aktivt arbetar med att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.

Det som föreslås i motionen är:

• Nämnder ska upprätta gemensamma mål om skolnärvaro.
    • Grundskolenämnden ska upprätta en årlig rapport om skolfrånvaro
      som beskriver nuläget och utvärderar åtgärder.
    • Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska upprätta en årlig
      rapport om studieavbrott och skolfrånvaro som beskriver nuläget och utvärderar
      åtgärder.
    • Kommunstyrelsen ska utarbeta en kommunal strategi för skolnärvaro
      som involverar polisen, barn- och ungdomspsykiatrin, fritidsförvaltningen, socialtjänsten och andra relevanta aktörer, samt kontinuerligt utvärdera denna strategi.
    • Kommunstyrelsen ska utse en kommunal samordnare för arbetet med skolnärvaro i Malmö stad, som samordnar samverkan mellan olika förvaltningar och verksamheter omkring skolnärvaro.

I sin motion pekar Nima Gholam Ali Pour på att skolnärvaro saknas i grundskolenämndens nämndsmål samt att skolfrånvaron knappt nämns i grundskolenämndens kvalitetsrapport.

Skolan är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn när det gäller risken att drabbas av psykisk ohälsa och olika former av sociala problem som till exempel kriminalitet och missbruk.

Nima Gholam Ali Pour (SD) kommenterar:

Skolan är fortfarande den enda möjlighet som barn i områden som Rosengård och Lindängen har för att göra en klassresa och uppfylla sina drömmar. Här har vi ett verktyg som bekämpar segregation, kriminalitet och arbetslöshet. Låt oss använda det verktyget bättre. Låt oss försöka sänka skolfrånvaron till noll så barnen i Malmö får en ljus framtid.

• Ilvars Hansson

Tryggare vardag för Malmös vårdtagare

Sverigedemokraterna har lämnat in ett nämndsinitiativ i Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden där man efterfrågar införandet av en rutin där alla som söker arbete hos förvaltningen ska vara skyldiga att lämna in ett utdrag ur belastningsregistret.

I nämndsinitiativet hänvisar Sverigedemokraterna till en person som har dömts till fängelse för 6 grova stölder som skett då personen varit tjänstgörande. Denna person har arbetat som timvikarie inom äldreomsorgen i Malmö samt åt förvaltningarna i Eslöv, Höör, Svalöv och Kristianstad.

Sverigedemokraterna föreslår att Hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden inför den rutin som man infört i Mölndals kommun, där alla som söker arbete hos vård- och omsorgsförvaltningen är skyldiga att lämna in ett utdrag ur belastningsregistret innan arbete erbjuds. Liknande rutiner finns på flera olika håll i landet.

Ilvars Hansson (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i Hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden kommenterar:

Initiativet har vuxit fram som en följd av att fler och fler fall av stölder och bedrägerier mot våra försvarslösa seniorer uppmärksammats och hamnat i domstolarna. Egna erfarenheter tillsammans med information från utomstående har övertygat mig om att något måste göras för att i möjligaste mån förhindra brott.

• Rickard Åhman Persson

Lagbrytande förslag?

Den 29:e mars var det möte i gymnasie- och vuxen-utbildningsnämnden där man tog beslutet att ett av anställningskriterierna skall vara sökandes nationella ursprung. Gruppledare Rickard Åhman-Persson beskriver ärendet:

Gymnasie- och vuxen-utbildningsnämnden i Malmö har vid sammanträde den 29 mars 2019 fattat beslut om att framtida anställningar av personal skall genomföras med ett uttagningskriterium baserat på sökandes nationella ursprung. Jag menar att beslutet är grundlagsstridigt och fattat i strid mot regeringsformens bestämmelser om saklighet; att endast förtjänst och skicklighet skall utgöra grunder vid offentlig anställning. Inom skolans värld krävs dessutom att all pedagogiskt arbetande personal skall inneha en så kallad lärarlegitimation. Beslutet i nämnden fattades efter votering med rösterna 7-6, där Moderater, Centerpartister och Sverigedemokrater var emot.

Bifogat nedan är protokoll från mötet:

Protokoll skapad 2019-04-15 13.55.13

• Anders Olin

Enkel fråga angående MKB:s dotterbolag

Anders Olin (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en enkel fråga angående kommunfullmäktiges beslut att godkänna MKB:s bildande av ett dotterbolag. Frågan ska ställas till kommunalrådet Simon Chrisander (L).

I sin enkla fråga skriver Olin att projektet att utveckla Lindängen centrum har kantats av diverse frågetecken och att Sverigedemokraterna ställer sig frågande till den affärsuppgörelse som genomförts.

Olin undrar om Malmö stad har för avsikt att driva igenom fler liknande affärer, med samma förutsättningar.

• IMG_20190416_142759

Studiebesök på fritidsgård Holma

Tisdagen den 16 april var 3 representanter från fritidsnämnden och besökte Holma fritidsgård, även riksdagsledamoten Hillevi Larsson från S var på plats. Vi fick en grundlig genomgång och många frågor besvarades. Bland annat tog vi upp problematiken med att för få tjejer besöker fritidsgården, något man har mycket fokus på och har det har gett positivt resultat enligt ledarna på fritidsgården. Något som var väldigt positivt var det enorma engagemang som fanns hos ledarna och den respekten som fanns hos de unga besökarna.

Vi blev även utmanade till pingis och fia med knuff. Pingismatchen slutade oavgjort med flest tekniska poäng till Anders Olin och flest stilpoäng till Hillevi Larsson. Tyvärr blev det det bara en andraplats för Patrick Angelin i fia med knuff….