Vår politik - Sverigedemokraterna Malmö

Vår politik i Malmö

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• bildbankLars-Johan_Hallgren_(1)_pr_8a76d6053fc3773b1872a88f64c69b34__70007

Enkel fråga om ökad anhöriginvandring

Sverigedemokraternas ledamot i Malmö stads kommunfullmäktige, Lars-Johan Hallgren (SD), har lämnat in en enkel fråga till finanskommunalrådet Katrin Stjernfeldt-Jammeh om Malmö stad har de resurser som krävs för de extra kostnader och sociala problem som högre invandring innebär för Malmö.

Lars-Johan Hallgren (SD) refererar till riksdagsbeslut som underlättar anhöriginvandringen och det faktum att Malmö redan idag attraherar många nyanlända från hela landet.

Enkel fråga till kommunalrådet K S-J

• bildbankHa_kan_Ask_(1)_pr_82579436523fcd4a3f6a8b13a47b7743__70007

SD Malmö föreslår krafttag mot nedskräpning

Håkan Ask (SD) har lämnat in ett nämndsinitiativ till miljönämnden där han föreslår att miljönämnden ökar fokus på nedskräpning och avsätter 300 000 kr för att påverka Malmöbor att skräpa ner mindre.

Sverigedemokraterna anser att just nedskräpningen är så nära oss och direkt påverkbar i vår närmiljö att ett större fokus bör läggas här. Därför har Håkan Ask (SD) lämnat in ett förslag om att medel omfördelas inom miljöstrategiska avdelningen för att öka fokus på nedskräpning och dess konsekvenser.

Sverigedemokraterna vill även att 300 000 kronor avsätts för riktade satsningar mot den taskiga nedskräpningsmentaliteten som råder i Malmö.

Håkan Ask (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i miljönämnden kommenterar:

Många Malmöbor har kontaktat miljönämndens ledamöter om att nedskräpningen är omfattande och att något behöver göras. Nu väljer vi sverigedemokrater att lyfta upp den här frågan. Malmöborna förväntar sig att kommunen ser till att staden är ren.

Nämndsinitiativ 2019-06-26

• Nima Gholam Ali Pour

Namninsamling för att rädda Bunkeflo kyrka

Sverigedemokraternas kyrkofullmäktigegrupp i Malmö pastorat startar nu en namninsamling för att hindra rivningen av Bunkeflo kyrka och visa hur starkt stödet är för en renovering av kyrkan. Initiativet har tagits efter att kyrkorådets arbetsutskott, bestående av Socialdemokraterna och POSK, har tagit beslut om att Bunkeflo kyrka ska rivas.

Bunkeflo kyrka invigdes 1898. Eftersom Bunkeflo kyrka är uppförd innan 1940 är den skyddad enligt Kulturmiljölagen. Sverigedemokraterna har i Malmö pastorats kyrkoråd och kyrkofullmäktige verkat för att Bunkeflo kyrka ska renoveras och lagt fram olika förslag på hur kyrkan kan renoveras utan att belasta pastoratets ekonomi.

Namninsamlingen är en del av en kyrkopolitisk kampanj som kommer löpa fram till den 30 juni.

Nima Gholam Ali Pour (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i Malmö pastorats kyrkofullmäktige, kommenterar:

Vi har gjort allt vad vi kan för att stoppa rivningen av en kyrka som har funnits i Bunkeflo så länge människor kan minnas. Nu vänder vi oss till församlingsborna och Malmöborna för att informera dem om vad som kommer hända och be dem visa sitt stöd för Bunkeflo kyrka. Det handlar om en kyrka som är 120 år gammal. Det här är kulturarv.

Namninsamlingen kan man hitta här: Rädda Bunkeflo kyrka.

• Kommunstyrelsesammanträde

Den 8 maj var det åter dags för kommunstyrelsesammanträde och som vanligt var våra representanter aktiva med både särskilda yttranden och reservationer i olika ärenden. Nedan finner Ni länkar till samtliga inlämnade SY och reservationer.

kommunstyrelsen_2019_05_08 _syUppdrag att aktualisera översiktsplan för Malmö

kommunstyrelsen_2019_05_08_res Nämndsinitiativ angående återvandande IS-terrorister

kommunstyrelsen_2019_05_08_res Planprogram för Stadionområdet

kommunstyrelsen_2019_05_08_sy Remiss från Finansdepartementet Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting

kommunstyrelsen_2019_05_08_sy_Årsredovisning_2018_Räddningstjänsten_Syd

• cc8b597e-8829-4a16-9d10-dddc8fd534e8

SD Malmö säger nej till skattemedel för Malmö Pride

Idag behandlades en ansökan från Malmö Pride i kommunstyrelsen. Ansökan gällde stöd på 2,15 miljoner kr för genomförande av Malmö Pride festivalen 2019 samt förberedande arbete inför World Pride 2021. Kommunstyrelsen beviljade Malmö Pride 1,8 miljoner kr. Sverigedemokraterna reserverade sig.

Magnus Olsson (SD), kommunalråd för Sverigedemokraterna i Malmö kommenterar:

Pride har mer och mer blivit en politiserad organisation som ofta favoriserar vissa partier och vänder sig mot andra. Vi ser ingen anledning till att bevilja skattemedel till organisationer som ägnar sig åt att smutskasta bland annat vårt parti.

• Nima Gholam Ali Pour

Kyrkofullmäktige säger nej till en handlingsplan för att renovera Bunkeflo kyrka

På tisdagen behandlade Malmö pastorats kyrkofullmäktige Sverigedemokraternas motion om att upprätta en handlingsplan för att finansiera renoveringen av Bunkeflo kyrka. Sverigedemokraternas sju ledamöter i kyrkofullmäktige var de enda som biföll motionen efter en lång debatt.

Vid kyrkofullmäktiges sammanträde fanns 44 röstberättigade från nomineringsgrupperna Socialdemokraterna, POSK, Sverigedemokraterna, Vänstern i Svenska kyrkan, Borgerlig Allians och Frimodig kyrka. Sverigedemokraternas sju ledamöter biföll motionen, 36 ledamöter röstade avslag och en ledamot avstod från att rösta. Sverigedemokraterna lämnade in en skriftlig reservation.

Nima Gholam Ali Pour, gruppledare för Sverigedemokraterna i kyrkofullmäktige, kommenterar:

Det var en märklig debatt. Vi fick höra allt från att renovering av kyrkor är nostalgisk till att ordföranden för kyrkorådet förnekade att Bunkeflo kyrka är en skyddad kyrka enligt Kulturmiljölagen. Det är tragiskt att det finns högt uppsatta makthavare i Malmö pastorat som  känner varken till Kulturmiljölagen eller det ansvar som Svenska kyrkan har för kyrkobyggnaderna. Vi kommer självklart fortsätta kämpa för att stoppa rivningen av Bunkeflo kyrka och vi hoppas att vi kan förhala den till kyrkovalet 2021 så vi kan få ett mandat från församlingsborna att rädda Bunkeflo kyrka.

kyrkofullmäktige_2019_05_07_res_svar_på_inkommen_motion_handlingsplan_för_att_finansiera_renoveringen_av_Bunkeflo_kyrka

• cc8b597e-8829-4a16-9d10-dddc8fd534e8

Kommunstyrelsen vägrar stödja deklaration mot IS

Sverigedemokraternas förslag om att Malmö stads kommunstyrelse tydligt deklarerar att inga återvändande IS-terrorister är välkomna till Malmö, behandlades på dagens kommunstyrelse. Kommunstyrelsen vägrade anta en sådan deklaration.

Kommunstyrelsen avslog även Sverigedemokraternas förslag om att tillskriva och uppmana regeringen att skyndsamt vidta dem åtgärder som krävs för att kunna omöjliggöra för IS-terrorister att återvända till Sverige.

Sverigedemokraterna menade i sitt nämndsinitiativ att en deklaration om att återvändande IS-terrorister inte är välkomna till Malmö visar tydligt att Malmö stad och dess förtroendevalda är på offrens sida och deras anhöriga. En sådan deklaration signalerar också att återvändande IS-terrorister helt enkelt inte är välkomna till Malmö.

Genom en sådan deklaration skulle Malmö stad stå upp för mänskliga rättigheter och mot extremismen. De andra partierna i kommunstyrelsen var inte beredda att stödja en sådan deklaration.

Magnus Olsson (SD), kommunalråd för Sverigedemokraterna i Malmö kommenterar:

Malmö stad brukar som regel ta avstånd från organisationer och aktörer, som uttrycker unkna värderingar och brukar våld. Därför kom det som en överraskning, för oss Sverigedemokrater att kommunstyrelsen vägrar stödja en deklaration, där Malmö stad helt enkelt tydligt förklarar att återvändande IS-terrorister inte är välkomna till Malmö. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Menar de andra partierna att dessa mördare är välkomna? Detta är ett svek mot alla dem offer som blivit drabbade av IS-terrorn.

Nämndsinitiativ angående återvändande IS-terrorister

• Ilvars Hansson

Motion om att färgmarkera otillåtna parkeringsområden

Ilvars Hansson (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en motion där han föreslår att tekniska nämnden får i uppdrag att utreda möjligheterna att komplettera gatuparkeringar med tydliga färgmarkeringar.

Ilvars Hansson (SD) skriver i sin motion att Sverigedemokraterna vill att de bilister som använder Malmö stads parkeringar ska kunna göra detta så säkert som möjligt och utan att tveksamheter uppstår om var man får stå parkerad.

Målsättningen är att skapa ett säkert system av markeringar som minimerar risken för felaktiga parkeringar och istället skapar plats. I sin motion skriver Ilvars Hansson (SD) att han hämtar inspiration från staden Littlehampton på Englands sydkust.

Ilvars Hansson (SD) kommenterar:

Att ha behov av att äga en bil i dagens samhälle är förenat med stora fasta och rörliga kostnader. Bilen har blivit en mjölkko för politiker både på riks- och lokalplanet då dessa försöker få sin budget att balansera. Denna jakt på pengar upplevs som en straffbeskattning av de flesta bilister. De bilister som sköter sig, och det är nog de flesta, bestraffas ytterligare genom de finurliga kontrollavgifterna som utfärdas när någon råkar stå över tiden eller stå någon halvmeter för nära ett gathörn.

Klicka här för att komma till:Motion om att färgmarkera otillåtna parkeringsområden

• Nima Gholam Ali Pour

SD vill motverka skolk i Malmö

Nima Gholam Ali Pour (SD), ledamot i kommunfullmäktige, har lämnat in en motion där han efterfrågar att Malmö stad mer aktivt arbetar med att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.

Det som föreslås i motionen är:

• Nämnder ska upprätta gemensamma mål om skolnärvaro.
    • Grundskolenämnden ska upprätta en årlig rapport om skolfrånvaro
      som beskriver nuläget och utvärderar åtgärder.
    • Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska upprätta en årlig
      rapport om studieavbrott och skolfrånvaro som beskriver nuläget och utvärderar
      åtgärder.
    • Kommunstyrelsen ska utarbeta en kommunal strategi för skolnärvaro
      som involverar polisen, barn- och ungdomspsykiatrin, fritidsförvaltningen, socialtjänsten och andra relevanta aktörer, samt kontinuerligt utvärdera denna strategi.
    • Kommunstyrelsen ska utse en kommunal samordnare för arbetet med skolnärvaro i Malmö stad, som samordnar samverkan mellan olika förvaltningar och verksamheter omkring skolnärvaro.

I sin motion pekar Nima Gholam Ali Pour på att skolnärvaro saknas i grundskolenämndens nämndsmål samt att skolfrånvaron knappt nämns i grundskolenämndens kvalitetsrapport.

Skolan är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn när det gäller risken att drabbas av psykisk ohälsa och olika former av sociala problem som till exempel kriminalitet och missbruk.

Nima Gholam Ali Pour (SD) kommenterar:

Skolan är fortfarande den enda möjlighet som barn i områden som Rosengård och Lindängen har för att göra en klassresa och uppfylla sina drömmar. Här har vi ett verktyg som bekämpar segregation, kriminalitet och arbetslöshet. Låt oss använda det verktyget bättre. Låt oss försöka sänka skolfrånvaron till noll så barnen i Malmö får en ljus framtid.

• Ilvars Hansson

Tryggare vardag för Malmös vårdtagare

Sverigedemokraterna har lämnat in ett nämndsinitiativ i Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden där man efterfrågar införandet av en rutin där alla som söker arbete hos förvaltningen ska vara skyldiga att lämna in ett utdrag ur belastningsregistret.

I nämndsinitiativet hänvisar Sverigedemokraterna till en person som har dömts till fängelse för 6 grova stölder som skett då personen varit tjänstgörande. Denna person har arbetat som timvikarie inom äldreomsorgen i Malmö samt åt förvaltningarna i Eslöv, Höör, Svalöv och Kristianstad.

Sverigedemokraterna föreslår att Hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden inför den rutin som man infört i Mölndals kommun, där alla som söker arbete hos vård- och omsorgsförvaltningen är skyldiga att lämna in ett utdrag ur belastningsregistret innan arbete erbjuds. Liknande rutiner finns på flera olika håll i landet.

Ilvars Hansson (SD), gruppledare för Sverigedemokraterna i Hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden kommenterar:

Initiativet har vuxit fram som en följd av att fler och fler fall av stölder och bedrägerier mot våra försvarslösa seniorer uppmärksammats och hamnat i domstolarna. Egna erfarenheter tillsammans med information från utomstående har övertygat mig om att något måste göras för att i möjligaste mån förhindra brott.